7 באוג׳ 2009

התוכי הראשון שלי- מדריך למתחילים

החלטתם שאתם רוצים תוכי בתור חיית מחמד ואתם לא יודעים איזה תוכי לבחור?
לא מצליחים להחליט מבין מגוון האפשרויות והמחירים? הגעתם למקום הנכון!

כמו בהרבה דברים גם בבחירת תוכי כחיית מחמד צריך להגדיר מספר דברים:
מה מידת הנסיון שלכם בגידול תוכים?
כמה כסף אתם מוכנים להשקיע?
כמה מקום אתם יכולים להקצות לתוכי החדש?
מה הייתם רוצים שהתוכי שלכם יעשה? ידבר, ישרוק, יעלה על היד וכדומה...
ברוב המקרים כל ההגדרות הללו שלובות אחת בשנייה.

נמיין לפי פונקציית המחיר שבהרבה מקרים היא גם החשובה ( המחירים המצויינים הם מחירים מתוך אתרי אינטרנט כגון יד 2 והומלס. מחירו של אותו תוכי בחנות חיות יכול להיות כפול.) תוך התייחסות לשאר הגורמים.
טווח המחירים יכול לנוע מ-50 ש"ח לתוכי הקטן והנפוץ ביותר ועד לעשרות אלפי שקלים לתוכי גדול ונדיר במיוחד.

במחיר של עד 500 ש"ח תוכלו להשיג לעצמכם תוכי מסוג קוקוטייל, דררה, קוואקר, קוניור גרין צ'יק וכדומה.
מה שמאפיין את קטגורית המחיר הזו היא העובדה שרוב התוכים בה קטנים, אין להם צבעים מיוחדים ואין להם יכולת דיבור. יוצא דופן הוא הקוואקר שמסוגל ללמוד מספר מילים.
תוכים מקטגוריה זו מתאימים במיוחד לכאלה שאין להם ניסיון בגידול תוכים ורוצים להתחיל לגדל. ההשקעה הכספית לא גדולה יחסית ורוב התוכים מהנים, נוחים לגידול ומהווים שער כניסה מצויין לעולם התוכים.
בקטגוריה זו הייתי ממליץ ללכת על קוקוטייל לאלה שרוצים תוכי לילד במחיר נוח או על קוואקר לאלה שמחפשים גם אתגר מסויים. יש לשים לב כי הקוואקר רועש במיוחד.

במחיר של עד 1500 ש"ח תוכלו להשיג לכם קוניור שמש (ועוד קוניורים מסוגים שונים), לורי קשת, פיונוסים מסוגים שונים ועוד. תוכים מקטגוריה זו מאופיינים בדרך כלל בגודל קטן עד בינוני, מגוון הצבעים גדול, יכולת הדיבור שלהם טובה יותר אך הם דורשים יותר תשומת לב.
בקטגוריה זו הייתי ממליץ ללכת על קוניור שמש או כל קוניור אחר לאלה שמחפשים תוכי עם צבע מיוחד או על הפיונוסים למינהם למי שרוצה את התוכי הכי גדול בקטגוריה. לא מומלץ כל כך ללכת על לורי מאחר וההתעסקות בו רבה במיוחד (דורש מזון מיוחד ומלכלך במיוחד).

במחיר של עד 4000 ש"ח תוכלו להשיג לכם ג'אקו, קקדו גופין, קוניור פתגוניה, אקלקטוס, אמזונות מסוגים שונים ועוד. זוהי קטגוריה רחבה במיוחד ומגוון התוכים בה הוא גדול ומבלבל. קטגוריה זו מאופיינת בתוכים גדולים, בעלי צבעים מרשימים ויכולת הדיבור של כמעט כולם טובה במיוחד. צריך לזכור, אלה תוכים למגדלים מנוסים, שגידלו כבר תוכי בחייהם ויודעים להתמודד עם התובענות של תוכים בגודל זה. תוכי מקטגוריה זו הוא כמו ילד בן שלוש. הוא מדבר, דורש הרבה תשומת לב ועושה לא מעט רעש.

בקטגוריה זו הייתי ממליץ ללכת על ג'אקו שהוא ללא ספק המלך של התוכים. הוא יחסית שקט, יכולת הדיבור והחיקוי שלו היא מהטובות שיש אך הוא דורש המון תשומת לב. למי שמחפש צבע הייתי ממליץ על נקבת אקלקטוס.
לאלה שרוצים תוכי מיוחד ומסוגלים להתמודד עם הרעש מומלץ לרכוש קוניור פתגוניה.
לא מומלץ במיוחד לרכוש אמזונות מסוגים שונים. זהו תוכי לא צפוי ורועש.

הקטגוריה האחרונה היא תוכים מעל 4000 ש"ח. תוכלו להשיג לכם קקדו ציצית צהובה, קקדו אמברלה ועוד סוגי קקדו מיוחדים יותר או פחות, ארות מסוגים שונים ועוד ועוד. זוהי קטגוריה ל"מיטבי לכת". רק מי שיש לו ניסיון רב הייתי ממליץ לו לרכוש תוכי מקטגוריה זו. מדובר על תוכים ענקיים, שאינם מתאימים לילדים, עם צבעים משגעים ויכולת הדיבור שלהם דומה לקטגוריה הקודמת.
אם החלטתם לרכוש תוכי מסוג זה אתם לא צריכים את העצות שלי....

לסיכום, 5 טיפים שיעזרו לכם בבחירת התוכים הבא:
  • צריך לזכור, כל תוכי מרעיש בצורה כזו או אחרת. הרעש הוא סובייקטיבי, חלק נהנים מהקולות וחלק לא מסוגלים לשמוע ציוץ. לפני שקונים תוכי חשוב להתכונן גם לזה.
  • תוכי שיכול לדבר לא ילמד לדבר מעצמו. כדי שידבר צריך ללמד אותו, כמו תינוק.
  • תוכי הוא חלק מהמשפחה. כדי שישאר חלק ממנה יש לשים אותו בחדר המרכזי בבית (לרוב הסלון) ולהוציא אותו ולשחק עמו כמעט כל יום, אחרת, הוא יתרחק מכם.
  • המחירים לא כוללים בדרך כלל ציוד נלווה כמו כלוב, אוכל וצעצועים. ככל שהתוכי גדול יותר כך העלות של הציוד הנלווה גבוה יותר.
  • מומלץ לרכוש תוכי דרך אתרי האינטרנט שמוכרים חיות מחמד. המחיר שם בדרך כלל זול יותר, אין הבדל מהותי באיכות התוכי (אם כבר, היתרון הוא למגדל ולא לחנות) והמבחר מכל סוג גדול.
כל שנותר לי לעשות הוא לאחל לכם:
תתחדשו !