6 ביולי 2009

טבעות לתוכים- למה זה חשוב?


טבעת על הרגל.

זה כל מה שצריך כדי לדעת הכל (כמעט) על התוכי שלכם.
הטבעת הקטנה הזו אמורה להכיל את כל המידע שחשוב לדעת. בן כמה התוכי, מי גידל אותו ובחלק מהמקרים גם את מין התוכי.

למעשה הטבעת נועדה לסימון ומיון של ציפורים בכלל ולאו דווקא של תוכים.

כמה מילים על מאיפה בא הרעיון לטבעות לתוכים.
בגלל הפופולריות של תוכים כחיה צבעונית ומאוד מבוקשת כחיית מחמד נפוץ בעולם סחר לא חוקי של תוכים ע"י ציידים שתופסים את הציפור ואח"כ מוכרים אותה ברחבי העולם. עקב כך מינים מסויימים נמצאים בסכנת הכחדה.
כדי לצמצם את התופעה של סחר לא חוקי וצייד הנהיגו מדינות העולם תקנה שאומרת כי רק תוכי בעל טבעת סגורה על רגלו כניסתו תהיה חוקית לתחומי המדינה. הכוונה הייתה שלא יתאפשר ייבוא או ייצוא של תוכים החשודים ככאלה שניצודו בטבע.

למעשה, כל מי שמגדל תוכים אמור לשים טבעת על הרגל של כל גוזל שבוקע אצלו.

אמור היא מילת המפתח מפני שבפועל רוב המגדלים בארצינו הקטנטונת לא טורחים לעשות את זה.

הסיבות לכך רבות. היעדר חקיקה ואכיפה מסודרת מטעם גופים רשמיים, הקושי להשיג טבעות באיכות טובה (למרות שיש כאן קישור לאתר של יצרן בריטי נהדר במחיר פעוט לטבעת. כל מה שצריך זה לשלוט באנגלית מינימלית וכרטיס אשראי. אני ממליץ בחום), מודעות נמוכה לנושא או סתם עצלנות.
כל כך חבל שהנושא הזה לא נכנס למודעות הציבורית של חובבי התוכים כי לטבעת על הרגל של התוכי יש כל כך הרבה יתרונות גם למגדלים וגם לקונים.

טבעת על הרגל היא כמו תו תקן. מגדל ששם טבעת לתוכים שבוקעים אצלו משדר רצינות. מעבר לכך, הטבעת עצמה מהווה מעין פרסומת למגדל כי שמו מופיע עליה.

על הטבעת עצמה ישנם נתונים שעוזרים לנו, המגדלים והקונים, לדעת יותר על התוכי שלנו.
יש שם תאריך, שבד"כ כלל נועד לסמן את תאריך הטיבוע או הבקיעה (תלוי במגדל) של התוכי. כך שבעוד כמה שנים אם התוכי הזה יעבור ידיים נדע מה גילו האמיתי.
יש שם גם את שמו של המגדל, בד"כ בראשי תיבות. כך מי שקונה את התוכי מאותו מגדל יודע שיש לו סוג של "אחריות".
מעבר לכך, אם התוכי נגנב ניתן לזהות אותו על פי הסימון שעל הטבעת. (יש דרך נוספת לתוכים גדולים (צ'יפ כמו שיש לכלבים) אבל על כך בפעם אחרת.)
בחלק מהמקרים, בעיקר בתוכים שמיובאים מחו"ל, הטבעת יכולה להעיד גם על מין התוכי. בתי הגידול הגדולים בחו"ל נוהגים לסמן זכרים בטבעת על רגל ימין ונקבה על רגל שמאל. הדבר נפוץ בעיקר בג'קואים שהם המין המיובא הנפוץ ביותר.
ודבר נוסף, העובדה שיש טבעת מאפשרת לכם גם לקחת את התוכי האהוב איתכם אם תחליטו אי פעם לעבור מדינה.



אני, בתור מגדל, תמיד מעדיף לקנות תוכים עם טבעות. אני ממליץ לכם לעשות את אותו הדבר.