6 ביולי 2009

מגדל תוכים? רשות הטבע והגנים בעקבותיך

אם אני אגיד לכם שמזה כמה שנים כל מי שמגדל מעל כמות מסוימת של תוכים חייב ברישיון אתם תחשבו שהשתגעתי נכון?
ואם אני אגיד לכם שאתם עלולים גם לקבל קנס גבוה אם יתפסו אותכם בכלל תחשבו שירדתי מהפסים.
אבל זו האמת. והיו לכך סיבות טובות ומטבע הדברים גם סיבות רעות.

נתחיל עם הרעות -
רשות הטבע והגנים הייתה צריכה הכנסה על מנת לקיים את עצמה ולא להכביד על תקציב המדינה.
איך מכניסים כסף לגוף שאינו אמור להיות רווחי והמדינה אמורה לממן?
מישהו הגה רעיון. כל מי שמגדל מעל כמות מסוימת של חיות מחמד (אם אני לא טועה ארבעה), ואין מדובר רק על תוכים, חייב ברישיון מיוחד שמתחדש כל שנה. כמו אגרת רישוי למכונית. כל שנה צריך המגדל לשלם סכום (בערך 220 ש"ח וזה גדל כל שנה) עבור הרישיון לגדל תוכים. כמו אגרת רישוי לרכב.

יש רק בעיה אחת...

בעוד שאגרת הרישוי לרכב אמורה לממן את הכבישים והתשתיות, את נזקי תאונות הדרכים ואת הנזק לסביבה עקב פליטת גזי חממה, הרי שכאן מדובר במס נטו שלא מחזיר שום דבר למי שמשלם אותו ונועד לממן את הגוף הזה שנקרא רשות הטבע והגנים (אני מרגיש כמו רון קופמן עכשיו...)
בעיה נוספת, היא חובת הדיווח על כל שינוי שהתרחש בבית הגידול בשנה האחרונה. אם מכרת תוכי, נתת תוכי במתנה, קנית תוכי חדש או חס וחלילה מת לך תוכי, בדיווח שתעביר בשנה הבאה תהיה חייב לציין את זה. לא רק זה, אלא שתהיה חייב גם לדווח למי מכרת וממי קנית את התוכי.
קצת מוגזם לא?

ונעבור לסיבות הטובות -
הרעיון שעמד מאחורי האגרה הזו הוא למלא חוסר שהיה קיים במדינת ישראל. במשך השנים כל אחד גידל בחצר ביתו מה שרצה ואיך שרצה (ושוב, לא רק תוכים. גם נחשים, קופים, תנינים וכל מה שתעלו על דעתכם).
הדבר יצר הפרה של האיזון האקולוגי במדינת ישראל.
לדוגמה: כולם מכירים את הדררות שמסתובבות בארצנו אבל לא כולם יודעים כי יש מין של תוכים נוסף, קוואקרים (מונק פארוט- תוכי הנזיר), שגם הם מאוד נפוצים באזור המרכז.
שני המינים הללו הם מינים ש"פלשו" למדינת ישראל. הדררות כנראה נדדו מאזור הודו אבל הסיפור של הקוואקרים מעניין אף יותר...

מסתבר, שלהקה של קוואקרים ברחה מאחד המגדלים באזור המרכז והתרבתה בקצב מטורף במשך השנים. שני המינים נחשבים למזיקים מאוד לחקלאות ונוהגים לחסל שדות שלמים של חמניות, תירס ומטעים שלמים של פקאנים.
הדבר הגיע לידי כך שחקלאים שמגדלים גידולים אלה קיבלו אישור מיוחד להשמיד את התוכים האלה.

סיפור ידוע נוסף התרחש בארצות הברית ואומנם לא קשור לתוכים אך ממחיש את הסכנה.
מישהו החליט לגדל דגיגים של דג שנקרא בורמונדי ("נסיכת הנילוס"). דגיגים אלו "השתחררו" לטבע וחדרו למאות מאגרי מים מתוקים. יש רק בעיה אחת. זהו דג טורף שחיסל את כל הדגה במאגרי המים. לקח לאמריקאים שנים רבות להשתלט על הפרת המאזן האקולוגי הזה.
על זה בדיוק נועדה רשות הטבע והגנים לפקח.
בנוסף, האגרה בעצם נועדה לנטר את כל בעלי הכנף במדינת ישראל למקרה שבו תפרוץ מחלה שתסכן את חיי האזרחים דוגמת שפעת העופות, או שתפגע בחקלאים שמגדלים עופות למאכל ולביצים כמו ניוקאסל.


כפי ששמתם לב, ישנה חשיבות לפיקוח מצד אחד. מצד שני, בתור מגדל וחובב תוכים הייתי רוצה תמורה טובה יותר לכסף שאני משלם. אני מרגיש כי הרשויות הלכו רק חצי הדרך, הם שכחו כי הם צריכים גם לתת שירות למגדלים ולחובבי התוכים.
ברשומה הקודמת כתבתי על חשיבות הטיבוע של תוכים ועל כך שחסרה יד מכוונת או מפקחת על התחום הפרוץ הזה.

עלה במוחי רעיון, למה שלא רשות הטבע והגנים, בתמורה לאגרה שאנו משלמים, תספק טבעות לכל מגדל עם ראשי תיבות ייחודיים לו, ותחייב אותו לשים טבעת לכל תוכי חדש שבוקע אצלו. כמו לוחית רישוי לרכב.


בנוסף, הרשות יכולה לסייע למגדלים במידע מקצועי ובהדרכות על שיטות גידול מודרניות והתפתחויות חדשות בתחום, כמו שנהוג בענפים חקלאיים אחרים ואפילו לקיים בדיקות בריאות מדגמיות כל שנה. כמו טסט לאוטו.

כך נרוויח פעמיים.
רשות הטבע והגנים תשיג פיקוח טוב יותר על התחום ותסגור פרצות מיותרות. המגדלים יקבלו דרך נוחה להשיג טבעות ותמורה טובה יותר לכספם, דבר שיגדיל את מספר המגדלים שמצטרפים, בהסכמה ,
לפיקוח על בית הגידול שלהם וכמובן יגדיל את הכנסות הרשות.
הרעיון הבסיסי הוא שירות בתמורה לאגרה, כך שידמה למודל מוצלח יותר, כמו התשלום על הרישיון רכב...


הייתי שמח לדעת מה אתם חושבים על הנושא. אתם מוזמנים לענות בסקר בעמוד הפתיחה (אני כמובן מבטיח לפרסם את התוצאות) או לנהל דיון במערכת התגובות.